tirsdag, mars 27, 2012

Askeladdenklokskap

I dag forstod jeg hva Askeladden betyr i eventyrene.
Hvilken egenskap han representerer i mennesket.
Plutselig, stod det helt klart for meg.
Han samler naivt på det han kommer over,
og stoler naivt på de menneskene han møter på.
Og løsningen ligger ofte i akkurat disse tilfeldige elementene.
Det jeg forstod. I dag. Var.
At det er ikke tilfeldigvis disse tingene som løser situasjonen,
men at det er disse tingene som definerer situasjonen.
Situasjonen blir som den blir fordi han finner det han finner.
Framtiden blir til gjennom disse handligene.

Et eksempel:

Hvis du finner en sykkelslange i grøftekanten,
og tar vare på den. Vi l du helt sikker få bruk for den en dag.
Da er det ikke flaks at du tok den med,
men på grunn av at den ble spart på.

Litt uklar klokskap, kanskje.
Men jeg tror jeg kan klare å spisse det ned mer.
Etter å ha gomlet på det noen dager.




Ingen kommentarer: