tirsdag, juli 16, 2024

Sommerferie

Det er sommerferie. 
Tirsdag føles som torsdag eller lørdag, eller en hvilken som helst annen dag. 
Kveldene er lange og svale. Lyset tappes gradvis ut i havet. Opp fra bakken stiger lukten av en varm dag.
Jeg sitter på terrassen og ser mot fjellet og himmelen som gradvis blir mørkere. Skogen er allerede helt svart. 
En møll har forelsket seg i utelampa og kurtiserer som en gal. 
Stillheten skitnes til av lyden av en bil i høy fart.
Duknakkede lyktestolper viser vei til en hund med en mann i bånd. En pliktskyldig mann følger hundens innfall. Hunden er så liten at man kanskje kunne klart å drepe den med kun et tramp.
De første små lysende prikkene på himmelen er ikke stjerner, men planeter som reflekterer solen, Venus eller Jupiter.
De blunker til meg og ber meg gå inn. Jeg innser at det er blitt kaldt og går inn.
Det er sommerferie. Jeg er usikker på om det er onsdag eller fredag. Det spiller heller ingen rolle. Jeg skrur taklampa av og på syv ganger.
Jeg låser også døren syv ganger og rører ved alle bryterne på komfyren. Heldigvis trenger jeg bare pusse tennenne en gang i kveld.

Ingen kommentarer: