tirsdag, januar 06, 2009

p

Etter snø følger slaps. Etter slaps følger mer slaps. Og så is. Klinkis, blåveis og hull i hodet. Naturens gang.

Våren er en fuglerytter. Nå sitter han på ryggen til en bokfink, et sted i sør-afrika, midt i en savanne kan jeg tenke meg og samler krefter til den lange reisen.

1. mars inntar han landet med bokfinkhæren sin og begynner årstidenes kamp. Først i det skjulte, så mer åpenlyst og med grønne maskingeværskudd syntes det utover i april mer og mer.

Men fortsatt er det vinteren som holder stand med sluddkanonene sine.

2 kommentarer:

Vibber`n i Farta sa...

Hihi. Men hva gjør bokfinken i sør-afrika? I følge mine kilder trekker den mest til de britiske øyer eller Spania/Portugal, og mange overvintrer også her -på fuglebrettet vårt, for eksempel. Men for all del, alle vil vel til Sør-Afrika, undertegnede også.
Vib.

svakaffi sa...

hehe, jeg måtte ta en råsjanse, da jeg ikke hadde i hodet akkurat hvor bokfinken overvintrer. men at noen overvintrer i norge er nytt for meg. takk for opplysningen :)