onsdag, juli 30, 2008

000 S O M M E R E N e r moden 000


sommeren er moden
og gjør meg ør
i hodet og
humlene summer rundt
i plommetreet, som strekker seg
i et langt gjesp mot solen og
det lukter tungt av modne
stikkelsbær og moreller
og rips og rabarbara og
alt svetter

og blir til skyer som
faller i store dråper
nedover kinnene våre, og
i befriende beundring
for alt som lever og
svetter, ligger vi
i gresset og kjenner
jorden svette
og puste

kjenner sommeren er
levende og synkende og drivende
forbi, som et lummert tordnevær,
eller en liten hvit sky
som egentlig ikke ligner noe,
men er vakker
for den ikke er
noe annet enn akkurat det
den er
på en høy himmel blå

og der
under de dansende skyggene
til den gamle eika
holder du meg i hånden, og jeg
holder i din, og
jeg ser vinden rører
i håret ditt, og jeg
kjenner hjertet ditt
banke i fingertuppene
mine, og jeg ser at
pupillene dine utvider seg
i øynene dine, nesevingene
pulserer i takt med pusten
din, og hjertet ditt -
slår raske slag, som mitt
eget

der vi står
under den gamle eika, i
skyggenspillet fra
bladene, og vi trenger ikke
si noe, om noe, for alt
sier seg selv,som
når du lukker
øynene dine, sakte
og vinden
rører ved de ørsmå hårene
på kinnet ditt,
og ansiktet ditt åpner seg
for å si at jeg skal
kysse deg

og med øynene lukket,
kjenner jeg hjertet ditt
roe seg, i fingertuppene mine,
mens mitt eget
galloperer som en hest, i
brystet, og jeg bøyer meg fram
for å kysse deg på munnen din, og

sommeren er moden
og gjør meg ør
i hodet og
humlene summer rundt
i plommetreet, som strekker seg
i et langt gjesp mot solen og
det lukter tungt av modne
stikkelsbær og moreller
og rips og rabarbara

2 kommentarer:

Anonym sa...

stemningen og oppbyggingen er kjempebra, også liker jeg formen på diktet..nydelig. når sommeren er moden er høsten nær. høsten er vakrest - og er sjelden lummer... bra jobba ;)

Anonym sa...

Ja, fortsett å lag risper i sommerlufta!



Zeppeliner