mandag, februar 23, 2009

fungus farao

skulle rydde rudt på rommet mitt i kveld. tørke støv liksom, og la det se litt reinere ut. ja, det var tanken, intensjonen, drømmen og håpet på en gang. satt støvsugern i støpselet og vandra rundt på gølvet etter store dotter mørkegrå lavtsvevende luftskip. og jaggu var det nok å ta av. strategisk plassert i alle kroker og kriker. og ikke for å snakke om under senga. og sånn, etter det, ommøblerte jeg litt på kleshaugene, og fikk sopt skitentøyshaugen sammen og stappan oppi skittentøyskurven. det gikk liksom helt greit. et par tepper fikk jeg rista til og med. men så kom jeg til å bøye meg ned for å plukke opp en sokk eller noe, og der kasta jeg blikket inn mellom skapet og veggen. en liten-mørk krik innomver mot veggen, som det ikke hadde slått meg å gjøre noe med. den var for smal for kost og støvsuger, men stor nok til å skyte en lommelyktstråle innover. og med en liten lommelykt fikk jeg trengt dypere inn i krikmysteriene på rommet, enn jeg før hadde våget meg. mest av alt så det mørkt og støvete ut. spindelvev kunne jeg og se. men nå kunne jeg ikke la kriken være uåpnet, så som en arkeolog på jakt etter gamle faraoer og mumier og denslags, halt og dro jeg ut skapet fra veggen, og tok meg innover i kriken med lommelykta i hånda. etter litt vandring med støv og spindelvev kom jeg fram til veggen, og i lyset av lommelykta kunne jeg se det jeg aller helst ikke hadde lyst å se. sopp. sort og grå sopp-mugg. en tredjedel av veggen og herlige allverdens levende organismer som ikke krever mer enn en mørk fuktig krik. ja ja. får varsle huseieren. får la være å krype i mørke kriker heretter. bare la det være. 

5 kommentarer:

Anonym sa...

Blnd, sier:
jeg har jo alltid sagt at det lukter rart av ditt rom hver gang jeg har vært der,, og det var sopp det som luktet., jeg har jo vedlig god lukte sans jeg,, ja du må varsle huseieren om det, også om komfyr og den bråkete vaskemaskinen,, .. på tide ,,kom igjen man=)

Anonym sa...

oi,oi,oi! lurt å være raskere enn fort, for sopp i luftveiene er som å være solbrent; det er dritkjipt (og helseskadelig!)

Anonym sa...

fy farao! sopp!? innhalering av soppsporer er omtrent like helsebringende som å være storrøyker.( Men det er jo et pluss for luftveiene at støvet forsvant...)Dessuten er visst en av effektene at man blir så trøtt, så trøtt...Trøtt som en sokk.

svakaffi sa...

nå fikk jeg snakka med huseieren, og han tok soppen med knusende ro. et sveip med grønnsåpe skal gjøre susen sa han. men jeg putta nå litt klor opp vaskevannet bare for sikkerhetsskyld. så nå får jeg se hva som skjer. har huseieren rett i at det kun er kondens og dårlig luftsirkulasjon så forsvinner det ganske snart. ellers får jeg drikke solkrem og kaffi i store mengder!

Anonym sa...

litt luft, litt klor og litt, nei, passelige mengder svakaffi med (sol)krem - dèt gjør nok susen! :)