torsdag, mars 04, 2010

fransk bølge

Jeg hadde en plan.
Om å skrive ned alle filmene jeg så
dette året
bare for å ha en liste, eller oversikt.
Jeg begynner for to dager siden:

A bout De souffle, Fransk, 1960
Det var sånn at jeg snublet over en tråd om fransk film her forleden. Det vil si, den nye franske bølgen, som raste som en filmlærretets tsunami på franske kinoer fra slutten av 1950-tallet. Nye oppadstormende regissører tok grep om det de mente var en fransk filmtradisjon i stivnede former. Så de begynte lage filmer på sin egen måte. Frisk frekk fransk film.
Breathless,eng. tittel, er regissert av Jean-Luc Goddard, som også debuterte med denne filmen. På en måte med brak og brask og bram, om jeg har forstått historieskrivningen riktig. Og det er ikke vanskelig å forstå, for selv i dag, dirrer denne filmen av en råhet som ikke viker tilbake, selv for vår tids aktuelle friske frekke. Jada. Fin fransk film.
Anbefelelsesverdi: 7 (av 10)


Ingen kommentarer: