fredag, oktober 03, 2008

::: kino o o o o o opplevelser ;;;

Det brygger opp til en ny underbar kino-fase(for å gi det et litt flåsete navn) igjen. Alle gleder seg. For oss som holder til i Bergen, er det ikke bare smalfilm på BIFF som får det til å kaldt og varmt og alt mulig nedover allslags rygger, men også endel storfilmproduksjoner jeg tror har oddsa med seg for en riktig god kinoooooopplevelse...

Først ut er The Curious Case of Benjamin Button. Med Brad Pitt og Cate Blanchett. Manusforfatter Eric Roth er samme fyr som sveisa sammen Forrest Gump, så bare det er jo interessant. Directoren er mannen bar Zodic og Fight Club, David Fincher. Nok en grunn. Plottet er det velkjente (og for meg litt korny) sitatet: Livet leves forlengs, men kan bare forstås baklengs. Hovedpersonen er født stein gammel, og gror og vokser, stikk i strid med alle lovmessigheter i mot ungdom og, en bokstavelig talt ung død(eller, det er jeg ikke sikker på. kan jo være han spretter fram og tilbake mellom gammel og ung sånn,pling plong...)jeg har copy/pasted en frister fra youtube her:



Så, neste film jeg gleder meg til er Baz Luhrmans Austarlia (Moulin Rouge), sammen med Nicole Kidman og Hugh Jackman(ettersom jeg kunne se, mest kjent fra X-men-filmer og andre superhero-pling plong-filmen(spør du meg)). Var musikkvalget på traileren bra eller dårlig?? Jeg har alltid sett for meg den musikken blandt mer kalde og rolige bilder...Jeg bare spør. For bandet vil det helt sikkert bety mangt og enda litt mere.



Så til den jeg gleder meg mest til.
La den rette komme inn. Av alle ting, en vampyrfilm fra Sverige. Men jaggu klarte den å sende frysninger som flodbølger nedover ryggen på meg. Sammen med vakker filming, tror jeg dette kan bli en god-grusom kinoooooopplevelse. Ressigør er Tomas Alfredson, som også har bak seg Fire Nyanser i brunt. En film som ikke helt falt i min smak. Men se fristeren og bedøm!

Ingen kommentarer: