søndag, november 30, 2008

Verdensrommet og bevissthet

Utsikten mot verdensrommet er god i kveld. Jeg kaster blikket noen tusen lysår mot ei sol som skinner. Prøver å kjenne om den gir noe varme. Holder hendene mine ut mot den. Og ja ,litt varme kanskje.

Jeg tenker at forundelig er det, at ingenting står i veien for dette lyset. Hele den veien mellom meg og den. Ingen planeter eller store kometer. Og når jeg tenker på at alt ruller rundt der oppe, ingenting står stìlle, da blir jeg mer forundret.

Jeg varmer meg litt til. Spinner rundt i løse lufta. Vektløs. Tenker at egentlig finnes ikke opp og ned i verdensromme. Alt er opp og alt er ned. Det har jeg aldri tenkt på før.

Bevisstheten er verdensrommet inni oss. Ingenting er opp og ingenting er ned. I kveld ser jeg utover innover i meg selv. Det finnes egentlig ingen grenser.

1 kommentar:

Anonym sa...

grenseløse store tanker som spinner her- jeg liker! utsikten som inspirerer innsikten, fjern sol som lyser - kanskje sprer lyset seg helt inn fra det ytre til det indre univers? Spinn videre i varmen...(hehe, det er forresten første gang jeg hører om en vektløs Vekt)