torsdag, mars 27, 2008

H O N G K O N G !!! en s v æ r t u..høytidelig bruk(((S)))anvisning

Hva er Hong Kong? Er det en by? Er det en motropol? Er det en øy? eller kanskje flere? Er det himmelen på jorden? Eller kanskje er den/det ingen av delene? En ting er sikkert : om Hong Kong skulle bli ødelagt, trenger du mer avansert verktøy enn en brakonøkkel for å reparere den. Men samtidig er det rett ingen uoverkommelig ting. Den er svært brukervennlig. Spretter gjerne. Er fin å se på. Fasinerer. Utfordrer. Underholder. Er ikke svært barnevennlig, men heller ikke særlig farlig. Men skulle jeg nå innvende en enkel sak mot denne Hong Kong, så er det, at skulle man ønske å innføre den til Norge, tviler jeg på det skjer uten et slags advarsel om mulige helseskader ved lang tids bruk. Vi snakker ikke umiddelbar kikhoste og blærekatar, men mulig bronkitt og kanskje astma og i værste fall alle sykdommers dommer: canseren. Men hva er vel livet verd uten et visst inntak sot og E-333? Vel, det er lett å moralisere over Hong Kong. Men jeg tror ikke Hong Kong ble laget for å moralisere over.

Så hva er egentlig Hong Kong? Og hvordan bruker vi Hong Kong på best mulig måte? Jeg skulle ønske det fantes en strukturert IKEA-plantegning, som steg for steg forklarte meg hvordan jeg på en hensiktsmessig måte satt Hong Kong sammen, slik at alle delene kom med. Jeg skulle ønske hong Kong var like enkel som et kindereggbyggesett, der bruksanvisning faktisk ikke er nødvendig. Men mest av alt, skulle jeg ønske jeg Hadde Hong Kong i bukselomme, slik at jeg, når jeg ville det, kunne ta Hong Kong opp og la Hong Kong gi meg det jeg trengte. For en ting har jeg lært om Hong Kong : Hong Kong har det du trenger!

(bortsett fra kultur)(men til det har man Ipod)

1 kommentar:

Ketsjup sa...

og ipod, den har den. så bunn i grunn så har den kultur også. jammenmeisann!