torsdag, september 17, 2009

oss og de andre

Jeg er lite kjent for å referere til så mye stoff utenfor mitt eget univers. Men i dag fant jeg et sitat som fortjener sin plass her. Sitatet skal være fra en romforsker som er knyttet til det europeiske romforskningsmiljøet, og er på jakt etter andre planeter i rommet som er av fast materie. Ikke gass og slike ting. Men av stein for eksempel. De har nå funnet den første faste planeten utenfor vårt solsystem, og er svært optimistiske i forhold til tema liv på andre planer. Forskeren sier:

"Det blir stadig tydeligere at vi lever i et overbefolket univers."

Les mer på Dyade.no

1 kommentar:

svins sa...

Hey! Et blikk utover eget hode og egen klode kan være bra. Sitatet er ganske interessant, men jeg stiller meg tvilende til at universet er overbefolket. Jordkloden,ja...men UNIVERSET?

Skribenten i Dyade skriver også at den nyoppdagede planeten er 'på størrelse med Jorden og er like i nærheten, BARE 500 lysår unna.'
Hm..Avstand er vel en relativ størrelse...Tviler på planeten Corot-7b er den mest nærliggende løsningen på overbefolknings- og klimautfordringene. Men jeg vet jo ikke,er ikke nok oppdatert på vitenskapelge fakta. Skal følge med her for mer info :)