fredag, juli 06, 2007

Det som er bra og ikke bra med regn

I dag regner det. Et regn som kommer fra himmelen. Et regn som faller nedover. Et vått regn. Av små dråper vann. Og alt ute blir vått. Til og med mennesker på klærne og i håret. Jeg ble ganske våt på buksa, og litt i håret. Jeg kommer til å bli mer våt, fordi jeg må snart ut i regnet igjen. Men kanskje, hvis jeg er heldig, slutter det å regne fra himmelen. Da begynner alle ting som er våte, å tørke. Til og med mennesker, som er våte i håret. Men det kan alltid begynne å regne igjen, når som helst. Det er ikke sikkert man er blitt tørr først. For det tar lang tid å tørke regn. Og det er helt umulig å vite når det skal begynne å regne igjen. Derfor har man laget paraplyer. De er til beskyttelse mot regnet som kommer fra himmelen. Men når regnet kommer fra siden, da hjelper det ikke med paraply. Da må man beskytte seg med helt vanntette klær, eller med et hus. Regn kan være bra. Det beste med regnet, er lyden det lager i vann. Når ti tusen dråper vann fra himmelen, treffer et helt stille vann, samtidig, er det som om regnet hvisker lavt med vannet. Da er det helt greit å bli våt på klærne og i håret. Og det er helt greit å kjenne regnet sile ned fra håret, over pannen, ned mellom øynene og samle seg ytterst på nesetippen, der det danner seg en dråpe som kiler mye, før den slipper taket, og det kommer en ny dråpe. Før trodde jeg regnet var tårene til Gud. Men så fant jeg ut at regnet ikke smaker salt, så da forstod jeg at det måtte være noe annet. Men helt sikker kan jeg jo ikke være.

Ingen kommentarer: